LELYSTAD – Het Aandachtcentrum Lelystad is er voor mensen die graag met iemand hun zorgen willen delen. Dat kan gaan om mantelzorgers, mensen met geldzorgen, die in een scheiding zitten, of rouwen om een overleden dierbare. Maar ook wie niet goed weet waar hij of zij terecht kan met een vraag over zijn of haar welzijn, kan door het Aandachtcentrum op het juiste spoor worden gezet.
Veel Lelystedelingen hebben het afgelopen jaar baat gehad bij deze telefonische ondersteuning. ,,En dat mag best nog meer bekendheid krijgen‘’, zegt wethouder Rinze Broekema. ,,Want ik vind het belangrijk dat wij als samenleving er alles aan moeten doen om mensen, die extra kwetsbaar zijn, er alleen voor komen te staan en daardoor vereenzamen.’’
Wethouder Broekema ging afgelopen week in gesprek met een aantal deelnemers van het Aandachtcentrum die geregeld gebeld worden. Zij deelden hun ervaringen met de wethouder.
Altijd bereikbaar
Zo heeft Theo het sinds het overlijden van zijn vrouw vaak moeilijk. ,,Het Aandachtcentrum heeft ervoor gezorgd dat ik mij – vooral ’s avonds – niet meer zo alleen voel. Als je af en toe een heel fijn telefoontje krijgt, dan doet dat een mens heel goed. Het Aandachtcentrum betekent dan ook veel voor mij. De mensen nemen de tijd voor je en als je ze nodig hebt, zijn ze altijd bereikbaar. Dat geeft een fijn gevoel.’’
Ook Euredice heeft regelmatig contact met haar vaste gesprekspartner. ,,Zij luistert naar mij zonder te oordelen, laat mij in mijn waarde en zet mij in mijn kracht. Ik was erg eenzaam na mijn scheiding, maar het gaat gelukkig nu steeds beter.”
Gesprekspartner Lia belt wekelijks met tientallen Lelystedelingen om hun verhalen aan te horen. ,,De gesprekken zijn heel divers. Wat de mensen erg fijn vinden is dat wij vaste belafspraken maken op het tijdstip waarop zij kunnen. Dat beetje extra aandacht doet een mens zoveel. En echt luisteren is zo belangrijk, dat doe je namelijk niet alleen met je oren, maar ook met je hart.’’
Meer contact
Lia zette zich ook in voor Willem, die na een ongeluk volledig geïsoleerd raakte. Willem: ,,Ik lag na een ongeluk helemaal in de kreukels. Een sociaal vangnet om op terug te vallen had ik niet. Het Aandachtcentrum heeft tijdens mijn revalidatie veel voor mij betekend. Ik kan nu gelukkig weer mee met de groepswandelingen, al is het dan wel in mijn scootmobiel.” Ook Trudy raakt steeds geïsoleerder in een periode van rouw. ,,Ik sloot me op en kwam de deur niet meer uit. Mijn vaste gesprekspartner van het Aandachtcentrum bleef mij maar stimuleren om uit bed te komen en er weer op uit te gaan. Dat ik weer meer contact met anderen heb, komt echt door het Aandachtcentrum.
Het Aandachtcentrum Lelystad is een initiatief van OpenJeHart en Mantelkring. Zij zetten zich in Lelystad al een aantal jaren in voor mantelzorgers en senioren die hun sociale netwerk willen vergroten. De telefonische ondersteuning van deelnemers kwam in de coronaperiode in een sneltreinvaart tot stand, waar soms alleen telefonisch contact mogelijk was. Van daaruit is het Aandachtcentrum verder ontwikkeld, een initiatief dat de gemeente Lelystad van harte ondersteunt. Deze maand start een campagne om het initiatief nog meer onder de aandacht te brengen bij de inwoners van Lelystad. ‘Weet jij niet waar je in Lelystad met jouw zorgen terecht kunt?’, valt onder meer op billboards langs de invalswegen te lezen. Wil je in contact komen met het Aandachtcentrum? Bel 088-7878809 of kijk op www.aandachtcentrum-lelystad.nl.